جمعه, 10 فروردين 1403
  • تعداد بازدید : 4940
میاندوآب، سرزمینی با طبیعت ناشناخته/ به دیدار طبیعت زیبای میاندوآب برویم

ه گزارش زرین خبر، به پایان تعطیلات نوروزی و روز 13 فروردین که نزدیک می شویم، خانواده ها به دنبال مکانی می گردند تا روز در روز 13 فروردین که روز طبیعت نام گرفته است، 13 خود را بدر کنند.

میاندوآب  به مانند همه شهرهای ایران اسلامی، دارای مناطق دینی وطبیعت  زیبایی است که متاسفانه برای اکثر مردم این شهر ناشناخته مانده اند.

همه ساله که با فرارسیدن روز طبیعت و نیز در ایام بهار وتابستان مردم این شهر به دنبال یافتن مکانی برای تعطیلات آخرهفته هستند به دلیل ناآگاهی از مناطق دیدنی میاندوآب، ناچار مناطق دیدنی و طبیعت شهرهای اطراف را انتخاب می کنند در حالی که در توابع این شهر مناطقی وجود دارد که شاید در کمتر جایی در ایران وجود داشته باشد.

کوهستان ها و طبیعت زیبای جنگلی در بخش باروق و مناطقی روستایی مانند باداملو، چاخیراحمد، جان آقا، قطار وآبشار زیبای اوزان  تنها بخشی از این مناطق طبیعی زیبا هستند که می توانند به عنوان مکانی برای روز طبیعت انتخاب شوند.

در این گزارش به معرفی تعدادی از این اماکن گردشگری که می توانند در روز طبیعت میزبان مردم و گردشگران باشند را انتخاب کرده و توضیحات و تصاویری را از آن آورده ایم.

جنگل ها و طبیعت روستای باداملو

روستای باداملو، محروم ترین و دورافتاده ترین روستای میاندوآب اما در عین حال زیباترین نقطه روستایی در میاندوآب است که   در130کیلومتری این شهر در دهستان آجرلوی‌شرقی قرار دارد.

جنگل هاي باداملو از عمده‌ترين مناطق جنگلي مياندوآب هستند که این  طبیعت جنگلی زیبا وچشم نوازی سبب شده است تا نظر هر بیننده ای به آن جلب شود.

روستاها ومناطق اطراف باداملو نیز از طبیعت زیبایی برخوردارند که می توانند سالانه پذیرایی هزاران مسافر طبیعت دوست باشند.

طبیعت منحصربه فرد و دلنواز جاده سد نوروزلو

از دیگر نقاطی هم که می توان به عنوان یک مکان برای گذراندن روز طبیعت نام برد، طبیعت زیبا و چشم نواز در جاده سد نوروزلو میاندوآب است که شاخه های به هم پیوسته درختان در مسیر این جاده، طبیعت زیبا و منحصربه فردی را ایجاد کرده است که می تواند میزبان گردشگران و مسافران باشد.

سیمینه رود و پل تاریخی میرزا رسول

رودخانه سیمینه رود یا با نام محلی تاتائو، یکی از دو  روی است که در میاندوآب جریان دارد و وجه تسمیه نام این شهر نیز، قرار گرفتن بین دو رود زرینه رود و سیمینه رود است.

بر روی سیمینه رود، پلی تاریخی وجود دارد که فاصله آن تا میاندوآب تنها پنج کیلومتر است و یکی از یادگاران دوران قاجاریه و اثار ثبت شده در فهرست آثار ملی به شمار می رود.

این اثر  در كنار جاده میاندوآب به ارومیه واقع شده است و  طول این پل 52 متر و تعداد دهانه های آن 7 دهانه است.

مصالح بكار رفته در این بنا در قسمت پایه ها و سیل شكن ها ، سنگ و در بقیه قسمتها آجر است.

غارجبكلو

درمحل روستاي جبيكلوي به فاصله 25 كيلومتري شهرستان مياندوآب واقع شده است كه يكي از جاذبه هاي طبيعي وگردشگري به شمار مي رود.

آبشار اوزان

اين آبشار درروستاي اوزان به فاصله 70 كيلومتري از شهرمياندوآب واقع شده است.

تپه تاریخی اسلام تپه

این معماري صخره اي یکی از آثار باستانی با قدمت دوره هزاره اول قبل ازمیلاد و اوراتوهاست که بشماره 31174 که در سال 1393 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که درفاصله 23كيلومتري ازشهرستان مياندوآب، بخش مرکزی درروستاي اسلام تپه (شاه تپه)واقع شده است آثار موجود برروي اين تپه شامل طاق وپله بوده كه حجاري هاي پله به سمت داخل كوه مي باشد كه بر بالاي پله ها بصورت اٌريپ وموازي باپله، طاق گهواره اي تراشيده شده ،درساير نقاط تپه نيز پله هاي متعددي حجاري شده كه به وضوح نشان از استقرار حكام وشاهان برروي اين تپه رادارد.

کوهستان های جان آقا

جان‌اقا، روستایی از توابع بخش باروق شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی ایران است.در کنار این روستا کوهی پاورجاست که به کوه جان آقا معروف است.و بر فراز این کوه خانه های زرهی بسیار مستحکم و قوی وجود دارد.این خانه ها از سنگ های بزرگ و کوچک که سنگینترین آن نزدیک به ۲۲ تن وزن دارد. در کنار این خانه ها راههایی ساخته شده که کف آن سنگفرشی شده و کناره های آن مانند دیوار از سنگهایی بلند نازک که نقش جدول را دارند ساخته شده است. دریاچه آجرلو هنوز هم از کنار این روستا میگذرد.

روستای حیدرباغی

این روستا از توابع بخش باروق میاندوآب بوده و دارای طبیعت زیبا و منحصر به فردی است.

از جاذبه های این روستا می توان به طبیعت زیبا و حمام دوه اوچان و چشمه گوگردی است.

روستای قطار

روستای قطار نیز از توابع بخش باروق و در 30 کیلومتری میاندوآب قرار دارد و به دو بخش چای قطار و داش قطار تقسیم می شود.

در این روستا نیز مناظر طبیعی مانند سنگ های زنجیری قطار مانند در دامنه کوهستان های اطراف و رودی که از داخل روستا می گذرد، وجود دارد.

روستای اربط، قمیشلو، آغبلاغ، یاستی کند و چندین روستای دیگر در بخش باروق نیز می توانند به عنوان یک مکان برای گذراندن روز طبیعت انتخاب شده و خاطره‌ای خوش برای گردشگران بیافرینند.

 
امتیاز :  ۲.۵۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0